Skauting pro školy
Projekt si za svůj hlavní cíl klade obohatit školní výuku o to nejlepší ze skautské výchovné metody.
V rámci projektu Skauting pro školy vznikly výukové programy pro žáky základních a středních škol, které vychází z osvědčených postupů v rámci neformálního vzdělávání ve skautských oddílech. Programy směřují ke schopnostem spolupracovat, učit se, k posílení ekologického cítění a porozumění přírodě, k celostnímu osobnímu i sociálnímu rozvoji jedince a k povzbuzení jeho aktivního přístupu k okolnímu světu.
V rámci projektu jsou na světě dva bloky programů - Řešení životních situací a Umíme se učit.
ZOBRAZIT A PROCHÁZET VŠECHNY AKTIVITY
v rámci projektu Skauting pro školy
- Program Řešení životních situací je postaven na náročných životních situacích, ve kterých by si mladí lidé daného věku měli umět poradit. Formou hry se účastníci naučí a procvičí znalosti a dovednosti, případně postoje potřebné k řešení. Jednotlivé aktivity, ze kterých je program složen, na sebe tematicky nenavazují, lze je tedy využít zcela samostatně.
- Program Umíme se učit si klade za cíl účastníky naučit, jak poznání z vlastní prožité zkušenosti vědomě uplatňovat ve svém dalším životě. Program si klade jiný cíl než pouhé využití dovedností, znalosti či postojů, které získají prostřednictvím jednotlivých aktivit programu. Cílem je ukázat účastníkům proces resp. fungování mechanismu zkušenostně reflektivního učení, motivovat je k jeho využívání, motivovat je tak v cestě jejich vědomého osobního růstu.
Smysl programů dobře ilustrují citáty:
“Neexistují chyby, jen ponaučení." (Chérie Carter-Scott) a "Opravdovým zdrojem poznání je rozpoznaná a reflektovaná chyba.”
V programech Řešení životních situací i Umíme se učit se jedná se o ucelené aktivity na 45 až 90 minut.
Můžete je využít při formálním i zájmovém a neformálním vzdělávání, konkrétně např. ve školních hodinách, zájmových kroužcích, adaptačních kurzech, výletech či táborech.
VHODNÉ PRO | TEMATICKÁ OBLAST | ČÍSLO AKTIVITY | NÁZEV AKTIVITY s přímým odkazem |
ČASOVÁ DOTACE |
6. - 7. ročník | 2.1 CO UMÍM A ZNÁM (oblast RVP - Člověk a zdraví) |
2.1.1 | Nácvik zdravovědy | 90 minut |
2.1.2 | Přivolání záchranné služby | 45 minut | ||
2.1.3 | Nečekané situace | 90 minut | ||
2.2 KDO JSEM (oblast RVP - Člověk a jeho svět) |
2.2.1 | Smysl | 90 minut | |
2.2.2 | Kladné vzory | 90 minut | ||
2.2.3 | Modrý život | 45 minut | ||
2.2.4 | Nepříjemné situace | 90 minut | ||
2.2.5 | Psychohygiena | 90 minut | ||
2.3 MOJE KAMARÁDSTVÍ (oblast RVP - Člověk a společnost) |
2.3.1 | Naslouchání | 45 minut | |
2.3.2 | Můj názor | 45 minut | ||
2.4 PŘÍRODA KOLEM NÁS (oblast RVP - Člověk a příroda a Enviromentální výchova) |
2.4.1 | Ohleduplnost | 45 minut | |
2.4.2 | Balení batohu | 45 minut | ||
2.4.3 | Orientace | 90 minut |
Celý blok programů Řešení životních situací pro žáky 6. - 7. ročníku ZŠ a odpovídajících ročníků 8letého gymnázia v šabloně MŠMT ke stažení zde.
VHODNÉ PRO | TEMATICKÁ OBLAST | ČÍSLO AKTIVITY | NÁZEV AKTIVITY s přímým odkazem |
ČASOVÁ DOTACE |
8. - 9. ročník | 2.1 CO UMÍM A ZNÁM (oblast RVP - Člověk a zdraví) |
2.1.1 | Zajištění pomoci | 135 minut |
2.1.2 | Zdravo-kvíz | 45 minut | ||
2.1.3 | Krizová linka | 45 minut | ||
2.2 KDO JSEM (oblast RVP - Člověk a jeho svět) |
2.2.1 | Řešení konfliktů | 3 x 45 minut | |
2.2.2 | Hospodaření s časem | 90 + 45 minut | ||
2.2.3 | Kladné vzory | 90 minut | ||
2.2.4 | Zodpovědnost | 45 minut | ||
2.3 SVĚT OKOLO NÁS (oblast RVP - Výchova demokratického občana) |
2.3.1 | Ovlivňování ve světě | 90 minut | |
2.3.2 | Demokracie v konkrétních příkladech | 90 minut | ||
2.4 PŘÍRODA KOLEM NÁS (oblast RVP - Člověk a příroda a Enviromentální výchova) |
2.4.1 | Bezpečnost v přírodě | 45 minut | |
2.4.2 | Šetrné chování | 45 minut |
Celý blok programů Řešení životních situací pro žáky 8. a 9. ročníku ZŠ a odpovídajících ročníků 8 a 6letého gymnázia v šabloně MŠMT ke stažení zde.
VHODNÉ PRO | TEMATICKÁ OBLAST | ČÍSLO AKTIVITY | NÁZEV AKTIVITY s přímým odkazem |
ČASOVÁ DOTACE |
SŠ bez maturity | 2.1 CO UMÍM A ZNÁM (oblast RVP - Člověk a zdraví) |
2.1.1 | První pomoc - Proč a kdy pomoci | 45 minut |
2.1.2 | První pomoc - Volání na záchrannou službu | 45 minut | ||
2.1.3 | První pomoc - Vlastní bezpečnost a autonehoda | 90 minut | ||
2.1.4 | První pomoc - Bezvědomí a resuscitace | 45 minut | ||
2.1.5 | První pomoc - Zástava masivního krvácení | 45 minut | ||
2.1.6 | První pomoc - Bolest na hrudi, dušnost | 45 minut | ||
2.1.7 | První pomoc - mrtvice, náhlá změna zdravotního stavu | 90 minut | ||
2.1.8. | První pomoc - Úraz hlavy | 45 minut | ||
2.1.9. | První pomoc - Simulace - úraz hlavy | 45 minut | ||
2.1.10 | První pomoc - Simulace - autonehoda | 60 minut | ||
2.1.11 | První pomoc - Simulace - bolest na hrudi | 45 minut | ||
2.2 INFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE (oblast RVP - Informační a komunikační technologie) |
2.2.1 | Komunikace v době sociálních sítí | 90 minut | |
2.2.2 | Vyhledávání informace | 45 minut | ||
2. 3. MŮJ DOMOV (oblast RVP - Člověk a práce) |
2.3.1 | Skupina jako tým - Dream team | 90 minut | |
2.3.2 | Zážitek s kamarády - Hackeři | 90 minut | ||
2.4 SVĚT OKOLO NÁS (oblast RVP - Občan v demokratické společnosti) |
2.4.1 | Ovlivňování ve světě - Trollí farma | 90 minut | |
2.5 PŘÍRODA KOLEM NÁS (oblast RVP - Člověk a životní prostředí) |
2.5.1 | Hodnota přírody | 90 minut |
Celý blok programů Řešení životních situací pro žáky SŠ oborů zakončených závěrečnou zkouškou v šabloně MŠMT ke stažení zde.
VHODNÉ PRO | TEMATICKÁ OBLAST | ČÍSLO AKTIVITY | NÁZEV AKTIVITY s přímým odkazem |
ČASOVÁ DOTACE |
3. - 5. ročník ZŠ | 2.1 CO UMÍM A ZNÁM |
2.1.1 | 1.1 – Balení batohu pro začátečníky | 90 minut |
2.1.2 | 1.2 – Přivolání pomoci | 45 minut | ||
2.1.3 | 1.3 – Vím, co dělat | 45 minut | ||
2.1.4 | 1.4 – Orientace na mapě I. – teorie | 45 minut | ||
2.1.5 | 1.5 – Orientace na mapě II. – praxe | 45 minut | ||
2.2 KDO JSEM |
2.2.1 | 2.1 – Emoce | 45 minut | |
2.2.2 | 2.2 – Naslouchání zvuků | 45 minut | ||
2.2.3 | 2.3 – Omluva | 45 minut | ||
2.3 MŮJ DOMOV |
2.3.1 | 3.1 – Pomoc doma I. | 45 minut | |
2.3.2 | 3.2 – Pomoc doma II. – uznání | 45 minut | ||
2.4 SVĚT OKOLO NÁS |
2.4.1 | 4.1 – Naše dohoda | 90 minut | |
2.4.2 | 4.2 – Správné chování | 90 minut | ||
2.4.3 | 4.3 – Pozorování přírody | 45 minut | ||
2.5 PŘÍRODA KOLEM NÁS |
2.5.1 | 5.1 – Nástrahy lesa | 45 minut | |
2.5.2 | 5.2 – Šetření vody | 60 minut | ||
2.5.3 | 5.3 – Změny v přírodě | 90 minut |
Celý blok programů „Umíme se učit ZŠ 3-5“ pro žáky 3. - 5. ročníku ZŠ v šabloně MŠMT ke stažení zde.
VHODNÉ PRO | TEMATICKÁ OBLAST | ČÍSLO AKTIVITY | NÁZEV AKTIVITY s přímým odkazem |
ČASOVÁ DOTACE |
6.-7. ročník ZŠ | 2.1 CO UMÍM A ZNÁM |
2.1.1 | 1.1 Jak zjistit, kde jsem | 90 minut |
2.1.2 | 1.2 Mobil jako pomocník I. – mobilní aplikace | 90 minut | ||
2.1.3 | 1.3 Mobil jako pomocník II. – Lovci duchů | 45 minut | ||
2.1.4 | 1.3 Mobil jako pomocník III. – Záchranná mise | 90 minut | ||
2.1.5 | 1.4 Nebuď Pat a Mat | 90 minut | ||
2.1.6 | 1.5 Trendy uklízečka | 90 minut | ||
2.2 KDO JSEM |
2.2.1 | 2.1 Jak být v pohodě | 90 minut | |
2.2.2 | 2.2 Sociální sítě – jejich rizika a přínosy | 90 minut | ||
2.2.3 | 2.3 Složky dobrých vlastností | 45 minut | ||
2.2.4 | 2.4 Virtuální stopa | 135 minut | ||
2.3 PŘÍRODA KOLEM NÁS |
2.3.1 | 3.1 Múza | 45 minut |
Celý blok programů „Umíme se učit ZŠ 6-7“ pro žáky 6. - 7. ročníku ZŠ a odpovídajících ročníků 8letého gymnázia v šabloně MŠMT ke stažení zde.
VHODNÉ PRO | TEMATICKÁ OBLAST | ČÍSLO AKTIVITY | NÁZEV AKTIVITY s přímým odkazem |
ČASOVÁ DOTACE |
8.-9. ročník ZŠ | 2.1 CO UMÍM A ZNÁM |
2.1.1 | 1.1 Rozhýbejme celé Česko | 90 minut |
2.1.2 | 1.2 Jarmark dovedností | 135 minut | ||
2.2 MOJE KAMARÁDSTVÍ |
2.2.1 | 2.1 Cesta do Dobrozemě | 90 minut | |
2.2.2 | 2.2 Jedno velké ucho | 45 minut | ||
2.3 SVĚT OKOLO NÁS |
2.3.1 | 3.1 Fake news | 135 minut | |
2.3.2 | 3.2 Aktivní občanství pro druhé i pro mne | 135 minut | ||
2.3.3 | 3.3 Mapy a místní pověst | 135 minut | ||
2.4 PŘÍRODA KOLEM NÁS |
2.4.1 | 4.1 Labyrint světových problémů | 135 minut |
Celý blok programů „Umíme se učit ZŠ 8-9“ pro žáky 8. - 9. ročníku ZŠ a odpovídajících ročníků 8letého a 6letého gymnázia v šabloně MŠMT ke stažení zde.
VHODNÉ PRO | TEMATICKÁ OBLAST | ČÍSLO AKTIVITY | NÁZEV AKTIVITY s přímým odkazem |
ČASOVÁ DOTACE |
SŠ | 2.1 KDO JSME |
2.1.1 | 1.1 Vision board | 135 minut |
2.2 MOJE KAMARÁDSTVÍ |
2.2.1 | 2.1 Asertivní komunikace | 90 minut | |
2.2.2 | 2.2 Dobrá diskuze | 45 minut | ||
2.2.3 | 2.3 Kompromis | 90 minut | ||
2.2.4 | 2.4 Konflikty mezi lidmi | 90 minut | ||
2.2.5 | 2.5 Partnerské vztahy | 90 minut | ||
2.2.6 | 2.6 Týmová (spolu)práce | 90 + 45 minut | ||
2.3 SVĚT OKOLO NÁS |
2.3.1 | 3.1 Doba rodičů | 90 minut | |
2.3.2 | 3.2 Život tehdy a dnes | 90 minut | ||
2.3.3 | 3.3 Researchers – Special maps | 135 minut | ||
2.4 PŘÍRODA KOLEM NÁS |
2.4.1 | 4.1 Detektivní poznávačka | 90 minut | |
2.4.2 | 4.2 Jak žít bez odpadu | 45 minut |
Celý blok programů „Umíme se učit SŠ s mat.“ pro studenty SŠ v šabloně MŠMT ke stažení zde.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Projekt je realizován s finanční podporou Evropské unie, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy v rámci operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání a z prostředků Ministerstva zahraničních věcí ČR v rámci Programu zahraniční rozvojové spolupráce ČR. Obsah stránky je zcela na odpovědnosti Junáka - českého skauta, z.s. a jako takový nemůže být považován za stanovisko EU ani MZV ČR.
This project is funded by the European, the Ministry of Education, Youth and Sport and the Ministry of Foreign Affairs of the Czech republic. The content of the document is the sole responsibility of Junák - český skaut, z.s. and can in no way be taken to reflect the views of the European Union of MFA CZ.